La llavor de la música valenciana actual
En la dècada dels 60 i en mig de les restriccions franquistes i la repressió cultural de tot allò que suposara una mostra de pluralitat lingüística i identitària, un grup de joves autors i intèrprets de Catalunya i el País Valencià, aconseguien l’impensable: plenar auditoris amb cançons en català que reivindicaven la normalitat lingüística alhora que denunciaven les injustícies de la dictadura.
El
1961 tenien lloc els primers concerts d’Els
Setze Jutges a Barcelona, aquest col·lectiu de cantautors, molt
influenciats per la música francesa, va esdevindre una peça indispensable per a
el desenvolupament públic del moviment. A
Castelló de la Plana ,
al Tercer Aplec de la
Joventut del País Valencià (21 d’octubre de 1962), alguns
dels músics que componien aquest col·lectiu van coincidir amb Raimon i,
impressionats per la seua capacitat de comunicació el van convidar a cantar a Barcelona poques
setmanes després. El maig de 1962 es va posar a la venda el
primer disc de la Nova
Cançó : Espinàs canta. (Discogràfica Edigsa)
Un nou
èxit per a la Nova Cançó ,
que cada colp s’apropava més al públic i trencava les barreres de la censura i
el silenci mediàtic, va ser l’obtenció, per part de Salomé, i, Raimon, del
primer premi del cinquè Festival de la Cançó Mediterrània
(1963) amb la cançó “Se’n va anar“. Era la primera melodia en català que
s’interpretava al festival i el seu triomf posava de manifest la voluntat
popular d’escoltar música en català com una rutina quotidiana.
Però
l’ànima de la Nova Cançó ,
que era també l’ànima d’una societat tenia ja un ímpetu imparable i no havia
objecció autoritària que poguera cercar-la o silenciar-la. Continuaven les
gravacions discogràfiques, les intervencions a activitats culturals arran de
tot el territori catalanoparlant i inclús les actuacions a ciutats europees com
París. Un exponent tardiu de la Nova Cançó va ser
l’alcoià Ovidi Montllor, que, des de
1968 començà a interpretar poemes musicals d’autors com Vicent Andrés Estellés.
Membres de la Nova Cançó tan
emblemàtics com Joan Manuel Serrat, van provocar la progressiva desaparició del
terme Nova Cançó.
L’essència de la Nova Cançó continuava
viva amb Paco Muñoz i Al Tall. El primer, que va començar a
actuar a 1975, es va fer especialment conegut per la seua dedicació al camp de
la cançó infantil, però també amb la cèlebre i crítica Qué vos passa
valencians?, que musicava uns versos de Toni Mestre. Per la seua banda, Al Tall
s’especialitzava en la composició tradicional però amb una irreverent i
contestatària visió de la realitat.
La
Nova Cançó a
partir de 1959 va fer possible el ressorgiment una i altra vegada de la música
en català, com un au fènix que renaix infinitament d’entre les cendres de la
història.
ok Lara. Potser podries resumir millor el contingut. Crec que és massa llarg. La imatge de Pau i l'àudio de OPas canvia'ls per altres més adequats a l'inici de la nova cançó.
ResponderEliminar